Ik ben zo teleurgesteld!

maandag, 11 maart, 2019

Iedereen krijgt in zijn leven te maken met teleurstellingen, hindernissen of obstakels.

Vergelijk ze met losse stenen in de weg. Daarmee om leren gaan is een vak apart. Soms gaan dingen nu eenmaal niet zoals je het had gehoopt. Ga je op die momenten dan het liefst huilend in je bed liggen om er nooit meer uit te komen? Of kun je anders leren omgaan met die losse stenen?

De paden waar we ons op begeven, liggen nu eenmaal niet mooi glad gestreken voor ons. Dat wel verwachten is geen reële gedachte. De uitdaging ligt juist in het verkennen van jezelf als je gestruikeld bent over zo’n loszittende steen. Wat doe je als eerste als je daar, gevallen op je geschaafde knieën, ligt? Je roept natuurlijk: “AU !”.

De teleurstelling doet pijn!

De volgende reactie is dan al gauw dat je die steen de schuld geeft, want die ligt daar in de weg. Je kunt je frustratie hier op botvieren en die steen verloren schelden of de stratenmaker verwijten dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan. Als je dan verderop in de straat, weer je teen stoot tegen een opwippende steen, dan heb je de poppen aan het dansen. Een slechte dag verzekerd als je in deze mineur van de automatische piloot blijft hangen. Want dat is wat het is: reageren op pijn vanuit automatische ( onbewuste ) reacties.

Een teleurstelling is niets anders dan het ervaren van een conflict in jou.

Dit conflict ontstaat op het moment dat iets anders verloopt dan hoe het volgens jou had moeten zijn. Jij had van tevoren een vastomlijnd idee, een plaatje in je hoofd gemaakt en dat komt nu niet uit! Als je dan op de automatische piloot er naar blijft streven dat het anders “moet” dan levert dat een hoop stress op in je hoofd (= negatieve gedachten).

Als jij je teen hebt gestoten aan een losse steen, kun je ook gaan onderzoeken wat er in jou gebeurt:

  1. Merk op dat er teleurstelling is bij je eerste impuls van reageren ( = au!)
  2. Benoem voor jezelf: “Er is teleurstelling”.
  3. Accepteer dat de teleurstelling er is.
  4. Misschien is er wel een oordeel over jezelf of over de ander? Kijk hier op een vriendelijke manier naar: “Dit is wat er nu is en dat is oké!”
  5. Onderzoek en doorvoel wat er NU in jou gebeurt: Wat gebeurt er? Welke overtuigingen zijn er ? Welke gedachten zijn er? Welke emoties komen op? ( boosheid, verdriet, enz.) Wat voel ik in mijn lijf? ( knoop in je maag, gespannen schouders, buikpijn, hoofdpijn, tintelingen, duizeligheid, enz.)

Weet dat je je niet hoeft te hechten aan hetgeen :

  • Je ervaart
  • Je denkt
  • Je voelt in je lichaam

De kunst is nu dat je niet blijft hangen in negatieve gedachten over de teleurstelling maar dat je het hier los laat. Teleurstellingen en gedachten hierover komen en gaan. Dat is een continue proces. Het is aan jou of je hier veerkracht in ontwikkelt. 

Veerkracht ontwikkel je door aandacht te geven aan jouw beleving van situaties.

Die losse stenen op jouw weg zijn jouw OEFENMOMENTEN om de emoties die ontstaan bij teleurstellingen en de pijn en verdriet die daarbij opgeroepen wordt te leren beheren.

Het maakt dat je leert accepteren dat sommige situaties onveranderbaar zijn.

Dat je mensen niet kunt veranderen. Dat je alleen jouw plaatje, jouw gedachten en verwachtingen over hoe iets zou moeten zijn, kunt aanpassen in relatie tot andere mensen.

Als je leert van je verwachtingen en teleurstellingen in plaats van je er in te wentelen, verruim je je blik.  Je krijgt misschien wel nieuwe inzichten die ervoor zorgen dat je er toch het beste van probeert te maken in deze situatie.

Voel de teleurstelling en durf het achter je te laten.

Liefs,

Miranda

P.S. Heb jij ook weleens een teleurstelling ervaren? Wil je daar iets over vertellen in de reacties hieronder?

e-book

Wil jij “in 4 stappen Relaxter in je gezin” staan?
wil jij ook die Moeder in het NU zijn ?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen

voor meer rust in jou en in je gezin.

Je ontvangt dan ook direct mijn gratis e-book: “in 4 stappen relaxter in je gezin”.