Ken jij je adem al?

woensdag, 6 maart, 2019

De bron van rust waarnaar je op zoek bent, ligt in jezelf.

Mooi om te weten, maar hoe kom je daar bij? En jezelf van DOEN naar ZIJN brengen, hoe krijg je dat voor elkaar? En tegenwoordig lees je overal dat het geluk IN HET NU te vinden is. Hoe kom je dan in het nu?

Ooit werd er in een opleiding die ik deed, constant gehamerd op dat NU. Ik “moest” ontspannen en ademen. Ik zal eerlijk zeggen: ik had geen idee waar ze het over hadden. Ik ademde toch? Nu achteraf kan ik zeggen dat ik op dat moment nog volop in de DOE-modus stond. Gaan met die banaan. Ik had geen idee hoe ik moest ZIJN. Ik deed mijn best en ademde me het ongans maar het nu voelde ik echt niet. En ontspannen lukte natuurlijk al helemaal niet op deze manier. Het bevestigde me alleen maar dat ik “het” niet goed deed.

De eerste keer dat ik heel bewust het nu heb ervaren was in mijn moestuin.

Na een paar uur met mijn handen in de aarde te hebben gewroet, werd ik me er opeens van bewust dat mijn koppie leeg was, geen last van piekergedachten en mijn ademhaling was kalm. Ik voelde me juist relaxed en goed. Tevreden is een nog betere omschrijving. Het zonnetje deed ook een belangrijke duit in het zakje. Opeens was daar het grote genieten! Het ZIJN! Dit is wat ze bedoelden!

En tevens was dit gevoel van genieten ook zo bekend.

Ik had dit gevoel in het verleden veel vaker gehad. Heel vaak zelfs! Maar het was al zo’n lange poos geleden. Ik was het compleet vergeten door maar door te blijven denderen op die automatische piloot. Die dag werd ik me écht bewust van de "overleef"stand waar ik sinds het overlijden van mijn moeder in zat. Ik voelde het door het weer mogen genieten op dat moment, in mijn tuin!

Ik besloot op dat moment dat ik niet meer wilde overleven maar leven!

Ik heb mezelf aangemeld bij een leuke meditatieclub.

Daar leerde ik mijn aandacht op die ademhaling te richten. Ik ging voelen dat mijn ademhaling mij in een ontspannen toestand kon brengen. Ik maakte na lange tijd weer contact met mijn lichaam en mijn zintuigen. Ik leerde mijn DOENER uit te schakelen en meer te ZIJN. Je aandacht op één object te richten helpt je om de mind tot rust te brengen. Om hiervoor in beginsel de adem als object te nemen, is handig omdat je je adem altijd bij de hand hebt. Je kunt dus altijd en overal je adem inzetten om jezelf te kalmeren.

Als je gaat mediteren  

wordt je leven niet als bij toverslag rustiger, relaxter of eenvoudiger. Op allerlei momenten van de dag zullen er situaties zijn die je van je stuk brengen, kun je je opgejaagd voelen of ervaren dat er te weinig minuten in een uur zijn. Door je op je adem te richten onderbreek je de malende gedachtenstroom en stap je even uit de trein van doen. Door je adem wat dieper en rustiger te laten worden, kun je ervaren dat er in alle hectiek van de dag, altijd een moment van ontspanning mogelijk is. En vanuit die ontspanning kijk je weer heel anders naar die hectiek. Alleen, dat gaat niet altijd vanzelf! Uit de automatische piloot stappen vraagt oefening. Hoe vaker we het doen, hoe makkelijker het wordt.

Meditatie is niks voor mij

Ik hoor ook wel eens mensen zeggen dat meditatie niets voor hen is. Of ze hebben het geprobeerd maar het had geen effect. Of men geeft aan dat ze niet stil kunnen zitten. Of ze hebben er geen tijd voor. Maar ik heb nog nooit iemand meegemaakt die niet kon leren mediteren. Iedereen kan het leren als je het een kans geeft. Als je het de tijd geeft! En na 3 pogingen heb je het niet echt “tijd gegeven”. 

We willen allemaal graag meer momenten van rust in ons leven. Rust in ons hoofd! Die rust kunnen we onze mind niet opleggen. Hoe harder je probeert niet te denken, niet te piekeren, hoe minder het je zal lukken. Wat je wel kunt doen is stoppen met vechten tegen dat wat je niet wilt. 

Oefen jij ook mee?

Geef meditatie eens een kans, wees vriendelijk voor jezelf en keer met je aandacht naar je adem. Zo krijgt de mind de ruimte om zelf tot rust te komen. Je hoeft ademen niet zo moeilijk te maken:

  • Laat je adem gewoon stromen.
  • Misschien is er een stemmetje dat zegt dat er een bijzondere of allerbeste manier van ademen is, of dat je het niet goed doet.
  • Observeer die gedachten en adem zoals je op dit moment ademt. Je hoeft er niets aan te veranderen.
  • Volg je ademhaling naar binnen.
  • Volg je ademhaling weer naar buiten.

Merk op dat je als het ware geademd wordt. Zelfs als je niet oplet of als je slaapt, ademt je lichaam nog. Daar kun je op vertrouwen. Naarmate je vertrouwder raakt met je ademhaling, kun je hem vaker gaan inzetten gedurende de dag (je zult merken dat dit als vanzelf gaat) en voorkomen dat je je verliest in automatische reacties.

Als je meer rust wilt in je leven, heeft het niet zoveel zin om te proberen de omstandigheden in je leven te veranderen. Je kunt verhuizen naar Timboektoe maar ook daar kun je piekeren en net zo veel stress ervaren als in je jachtige , drukke leven op de plek waar je nu bent. Het zit niet in “de dingen”, “de gebeurtenissen”, “de anderen”.  

HET ZIT IN ONS!  

Als je je adem leert kennen, krijg je vanzelf de rust die je zoekt.

 

Liefs,

Miranda

 

P.S. Wil je een reactie hieronder achterlaten als je de ademhalingsoefening hebt geprobeerd? Ik ben benieuwd naar je ervaring.

 

e-book

Wil jij “in 4 stappen Relaxter in je gezin” staan?
wil jij ook die Moeder in het NU zijn ?

Meld je dan nu aan voor regelmatige tips en adviezen

voor meer rust in jou en in je gezin.

Je ontvangt dan ook direct mijn gratis e-book: “in 4 stappen relaxter in je gezin”.